Toekomstkunde
Met onze natuur- & technieklessen helpen wij PO- en VO-leerlingen – de volwassenen van morgen – hun unieke talenten ontdekken en vaardigheden ontwikkelen voor het bedenken en vinden van oplossingen in de toekomst. Wij focussen op drie globale thema’s: hoe we omgaan met natuurlijke bronnen en duurzame energie (Energie en milieu), het begrijpen en toepassen van technologie voor oplossingen (Technologische innovatie), en de relaties tussen organismen, ecosystemen en technologie (Leven en omgeving). Onze lessen sluiten zoveel mogelijk aan op het curriculum en kunnen deels op school worden gegeven. Materiaal intensieve workshops verzorgen we bij Technolab, waar we een volledig uitgerust kluslokaal hebben voor de meest impactvolle leerervaring. Bij onderzoekend leren ligt de focus op vragen stellen en experimenteren, terwijl ontwerpend leren gericht is op het bedenken, bouwen en testen van oplossingen in interactieve stappen. Zo ontwikkelen leerlingen zowel creatief als kritisch denkvermogen, leren ze samenwerken en reflecteren, en ontdekken ze hoe zij kunnen bijdragen aan een betere wereld.
Lessen binnen drie thema’s

Een duurzame wereld
Hier focussen we op het vergroten van bewustzijn en het aanleren van vaardigheden die nodig zijn om duurzaam te handelen. Leerlingen worden gestimuleerd om kritisch na te denken over thema’s als biodiversiteit, duurzame energie, circulaire economie en klimaatactie. De lessen helpen hen begrijpen hoe ze zelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan een groene toekomst. Met een hands-on benadering leren ze niet alleen over de impact van menselijk handelen op het milieu, maar ontwikkelen ze ook concrete oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken.

Techniekwijs
Leerlingen krijgen de kans om spelenderwijs de wereld van techniek en wetenschap te ontdekken. Met programma’s gericht op onderzoekend en ontwerpend leren, zoals workshops over stroomcircuits, katrollen, tandwielen, en elektriciteit, kunnen leerlingen hun technische vaardigheden ontwikkelen en creatieve oplossingen bedenken. Door te werken met professionele apparatuur en uitdagende opdrachten, krijgen kinderen inzicht in hoe technologie en wetenschap in de praktijk werken. Deze leerlijn stimuleert niet alleen technische kennis, maar ook probleemoplossend denken en samenwerking, en sluit aan op actuele en toekomstige uitdagingen in techniekonderwijs.

Digitale geletterdheid
Programmeren kun je leren! Leerlingen leren in deze lessen verschillende mogelijkheden kennen om problemen op te lossen met behulp van een computer. Zowel met het programmeren van software zoals op de Micro:bit, als met hardware waarmee ze een eigen robot bouwen! Ze leren hoofd- van deeltaken onderscheiden en fouten opsporen en oplossen. Door het trainen van deze vaardigheden bouwen ze een prachtige basis om als een computer te leren denken. Het uitgangspunt van de verdiepende leerlijn computer denken is dat leerlingen dagelijkse problemen kunnen oplossen met behulp van programmeren.
Uniek lesaanbod in de praktijk:
