Toekomstkunde

De wereld beweegt in een richting die we niet kennen, dat vraagt om oplossingen die er nog niet zijn. Met onze workshops helpen wij de PO- en VO-leerlingen van vandaag – de volwassenen van morgen – bij het ontdekken van hun unieke talent en het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om tot die oplossingen van morgen te komen. Natuur en techniek zijn nu en in de toekomst belangrijke maatschappelijke thema’s en precies daar zijn we bij Technolab heel goed in.

Lessen binnen drie thema’s

Een duurzame wereld

Hier focussen we op het vergroten van bewustzijn en het aanleren van vaardigheden die nodig zijn om duurzaam te handelen. Leerlingen worden gestimuleerd om kritisch na te denken over thema’s als biodiversiteit, duurzame energie, circulaire economie en klimaatactie. De lessen helpen hen begrijpen hoe ze zelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan een groene toekomst. Met een hands-on benadering leren ze niet alleen over de impact van menselijk handelen op het milieu, maar ontwikkelen ze ook concrete oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken.

Techniekwijs

Leerlingen krijgen de kans om spelenderwijs de wereld van techniek en wetenschap te ontdekken. Met programma’s gericht op onderzoekend en ontwerpend leren, zoals workshops over stroomcircuits, katrollen, tandwielen, en elektriciteit, kunnen leerlingen hun technische vaardigheden ontwikkelen en creatieve oplossingen bedenken. Door te werken met professionele apparatuur en uitdagende opdrachten, krijgen kinderen inzicht in hoe technologie en wetenschap in de praktijk werken. Deze leerlijn stimuleert niet alleen technische kennis, maar ook probleemoplossend denken en samenwerking, en sluit aan op actuele en toekomstige uitdagingen in techniekonderwijs.

Digitale geletterdheid

Programmeren kun je leren! Leerlingen leren in deze lessen verschillende mogelijkheden kennen om problemen op te lossen met behulp van een computer. Zowel met het programmeren van software zoals op de Micro:bit, als met hardware waarmee ze een eigen robot bouwen!  Ze leren hoofd- van deeltaken onderscheiden en fouten opsporen en oplossen. Door het trainen van deze vaardigheden bouwen ze een prachtige basis om als een computer te leren denken. Het uitgangspunt van de verdiepende leerlijn computer denken is dat leerlingen dagelijkse problemen kunnen oplossen met behulp van programmeren. 

Uniek lesaanbod in de praktijk:

Binnen onze lessen focussen we op drie thema’s: [1] een duurzame wereld, [2] techniekwijs en [3] digitale geletterdheid (denken als een computer). Wij bieden de begeleiding en de materialen, jullie de leerlingen. Of wat dacht je van een leerkrachttraining, terwijl de leerlingen tegelijkertijd een programma bij ons volgen?
Een deel van onze lessen is geschikt om op scholen te geven, de materiaal-intensieve lessen geven we – voor de meest impactvolle leerervaring én vanuit het oogpunt van duurzaamheid – op locatie bij Technolab, waar bijvoorbeeld een volledig uitgerust kluslokaal tot onze beschikking staat. Natuurlijk sluiten onze workshops aan op het curriculum en de kerndoelen van het onderwijs.
In onze lessen zijn leerlingen altijd actief betrokken en bouwen ze zélf kennis op door onderzoek of ontwerp. Onderzoekend leren richt zich op het verkrijgen van nieuwe kennis of inzichten door middel van systematisch onderzoek, terwijl ontwerpend leren is gericht op het creëren van een oplossing of product. Onderzoekend leren volgt het proces van vragen stellen en experimenteren, terwijl ontwerpend leren is gericht op iteratieve (kleine) stappen van het ontwerpen en testen van oplossingen.  
Zodoende ontwikkelen de leerlingen zowel creatief als kritisch denkvermogen door hun eigen ideeën te bedenken, te bouwen en te toetsen en leren ze samenwerken en reflecteren op het proces. 

Contact met Technolab over Toekomstkunde lesaanbod

7 + 13 =