Week van de Mediawijsheid: 5 – 12 november!
De online wereld, een toffe plek toch? Een wereld die ons in contact houdt met familie en vrienden, gevuld met plezier en gemak. Oh, en memes en kattenfilmpjes. Ook belangrijk! Maar diezelfde online wereld staat ook geregeld onder druk. Maar liefst 82 procent van de Nederlandse bevolking vindt dat er betere omgangsvormen nodig zijn op sociale media. Om sociale media een fijne plek voor iedereen te laten zijn is van 5 – 12 november – deze week dus – de week van de Mediawijsheid. En dit jaar staat in het teken van Samen Sociaal Online. Tijdens deze campagne wordt het gesprek over de online wereld gestart en krijg je handvatten om jezelf (en anderen) mediawijzer te maken.
Om die reden geeft Technolab de komende weken Mediawijsheid aan groepen zes, zeven en acht. Om de kinderen bewust te laten worden van reclame en commercie om hen heen krijgt groep zes een heus ‘Influencerspel’. Reclame is namelijk overal, maar kun je het altijd herkennen? Groep zeven leert over echt en nep. Want niet alles wat je online ziet is écht. Kunnen ze hun ouders na de les wijsmaken dat ze in het buitenland zijn geweest? Ze gaan aan de slag met een vlog waarbij het door greenscreens lijkt alsof ze op reis zijn. Lijkt ‘ie aan het einde real… or fake? De leerlingen uit groep 8 onderzoeken bij hun les ‘Technogram’ de invloed en gevaren van social media. Via sporen, onder andere op social media, moeten de leerlingen erachter komen wie een chocoladereep uit de supermarkt heeft gestolen. Kunnen ze de hoofdzaken scheiden van bijzaken? En welke berichtgeving vertrouwen ze wel en welke niet?
En jij? Ben jij je bewust van de gevaren van social media? Of zou je ook wel een lesje Mediawijsheid nodig hebben? 😉