Blind naar een museum?

Kyra, Sophie, Rima, Morsal en Roell zijn leerlingen van het Bonaventuracollege en hebben de afgelopen week projectweek gehad waarbij ze een challenge gekregen hebben. Hun challenge was: hoe kunnen we het Rijksmuseum van Oudheden toegankelijk maken voor blinden en slechtziende? Deze leerlingen vertellen hier in deze blog over hun challenge en wat ze allemaal beleefd hebben.

Maandag:

We begonnen met een presentatie van Technolab over de Dromen en Doen week. Hierna zijn we naar het Technolab gebouw gegaan, waar we Relinde hebben ontmoet. Zij heeft retinitis pigmentosa. Ze vertelde ons hoe het is om met deze ziekte om te gaan en hoe zij bijvoorbeeld haar telefoon gebruikt. We kregen brillen met allemaal verschillende oogaandoeningen. We moesten, terwijl we deze brillen ophadden, een appel schillen en water in een glas schenken. Daarna gingen we naar buiten met een bril op en een stok in onze handen. We realiseerden ons dat simpele dingen zoals water in een glas schenken, een appel schillen en over straat lopen een hele uitdaging is als je niet kunt zien.

In de middag zijn we rond twaalf uur richting het Eschermuseum gegaan. Dit museum heeft een speciale rondleiding voor blinden en slechtzienden waarbij ze stukken uit de semipermanente tentoonstelling kunt voelen. Wij hebben deze rondleiding gevolgd met een bril op. Wij hebben dit als een bijzondere ervaring ervaren en vonden het erg lastig om de stukken die we mochten voelen in te beelden.

Dinsdag:

We begonnen op de Leidse Hogeschool. Daar gingen we ons inlezen over het Rijksmuseum van Oudheden en hebben we onze onderzoeksvragen opgesteld. Daarna zijn we naar het RMO gegaan en hebben we gekeken hoe toegankelijk het museum is voor blinden en slechtzienden en wat wij daaraan kunnen verbeteren. We zijn zelf met een bril en een blindenstok op stap gegaan en hebben gekeken wat voor obstakels we tegenkwamen. Ook hebben we gekeken naar alle praktische dingen, zoals paaltjes die op onhandige plekken staan en van welke kunststukken we bijvoorbeeld een replica kunnen maken die voelbaar zijn voor blinden en slechtzienden. Daarna hebben we de audio tour uitgeprobeerd en kwamen we er al snel achter dat die niet toegankelijk was voor blinden en slechtzienden.

Woensdag:

We begonnen in het Rijksmuseum van Oudheden. Daar hebben we Rik ontmoet en hij vertelde ons over zijn geleidehond en over belangenbehartiging. Wij hebben hem ook veel vragen kunnen stellen. Daarna zijn we samen met Rik door het museum gaan lopen en hebben we gekeken naar wat er aangepast kan worden. Daarvan hebben we foto’s gemaakt. Vervolgens hebben we ook nog gekeken naar de toegankelijkheden van het restaurant en het toilet.

Donderdag:

Om negen uur gingen we naar de Leidse Hogeschool om aan het adviesrapport te werken. Vervolgens hebben we die uitgewerkt en hebben we nog een blog geschreven. Als laatst verwerkten we onze plannen in een PowerPoint en bepaalden we de indeling van de presentatie met elkaar.

Vrijdag:

We gaan vrijdag naar het RMO om het adviesrapport aan hen te presenteren. Dit doen we voor de directeur, hoofd beveiliging & publieksdienst, projectleiders, educatie Timo Epping en de PR marketing. Daarna gaan wij terug naar school om onze eindpresentatie te geven.

Ervaringen:

We hebben door die brillen gemerkt dat blind zijn erg lastig is, want voor vrijwel alles moet je goed kunnen zien. Als bijwerkingen kregen vele van ons hoofdpijn en duizeligheid. Ook merkten we dat we veel energie verloren. Hierdoor we aan het einde van de dag erg moe waren. We hebben ook gemerkt dat je alles opnieuw moet leren en dat de weg ergens naartoe erg lastig te vinden is.

Meedoen als middelbare school aan de Talent & Toekomstweek? Wij nemen contact met je op:

14 + 4 =