HOOGHEEMRAADSCHAP VAN RIJNLAND

(2020/2021 november tot februari)

November 2020 t/m februari 2021. Met de challenge “Creëer meer bewustwording over medicijnresten in afvalwater onder de bewoners van Leiden” gingen de studenten met het Hoogheemraadschap van Rijnland tien weken aan de slag.

De challenge

Om meer bewustwording over medicijnresten in afvalwater te creëren maakten de studenten een campagne. De campagne bestaat uit drie pilaren: Interesse, Kennis en Betrokkenheid. Na een brainstorm werden vier ideeën verder uitgewerkt: een kunstwerk, een science kit, een social media campagne en educatieve workshops.

Vanuit de pilaar ‘Interesse’ volgde het idee van een kunstwerk dat de inwoners van Leiden doet nadenken over de effecten van medicijnresten in het water. Vanwege corona zaten veel mensen thuis. Daarom bedachten de studenten een science kit waarmee vanuit huis meer geleerd kan worden over het onderwerp en de ‘Kennis’ wordt vergroot. Ook een online campagne heeft tijdens corona meer effect. De studenten maakten een uitgebreide social media campagne met berichten, een mascotte (de Happy Herring zoals hierboven te zien) en een logo. Tot slot werden digitale lessen ontwikkeld, zoals decision games en educatieve filmpjes om de ‘Betrokkenheid’ en ‘Kennis’ van jongeren te vergroten.

Hoogheemraadschap van rijnland

Samen met anderen werkt het Hoogheemraadschap van Rijnland aan droge voeten en schoon water. In alles wat ze doen, wordt er rekening gehouden met natuur, landschap en klimaatverandering. Klimaatverandering veroorzaakt bijvoorbeeld droogte en wateroverlast. Rijnland bedenkt hier oplossingen voor.
De belangrijkste taken zijn: zorgen voor waterveiligheid, voor schoon en gezond water, voor voldoende water en voor waterzuivering.

 

Onze studenten

Ervaringen

“De resultaten van deze toegewijde groep studenten waren out-of-the-box en zullen ons zeker verder helpen.”

Paul Versteeg

Opdrachtgever, Hoogheemraadschap van Rijnland

“De onderwerpen van de challenges maakte mij enthousiast om mij in te zetten voor de werving van studenten.”

Marieke van der Hoeven

Opleiding, Haagse Hogeschool

“I’ve learned how to better communicate with people from different backgrounds.”

Daniil Smetanca

Student, Haagse Hogeschool