Meet the T.O.P.: Pieter Hooijschuur

Vandaag ontmoeten we Pieter Hooijschuur! Pieter is eigenaar van de PLUS Lammenschans, een nieuwe Technolab Ondernemende Partner. In dit artikel vertelt Pieter waarom PLUS Lammenschans Technolab steunt.

Dag Pieter. Wie ben je?

Ik ben Pieter, 33 jaar en geboren op Texel. Mijn ouders hebben daar altijd verschillende winkels gehad, waaronder een supermarkt. Als tiener groeide ik daarin op, ik had er mijn eerste baantje en maakte de verschillende afdelingen mee. Op mijn 18e studeerde ik bedrijfskunde in Amsterdam en zat ik veel op kantoor, maar dat vond ik verschrikkelijk. De dagen leken maar niet voorbij te gaan… Ik besloot de detailhandel in te gaan als managementtrainee bij Ikea maar miste het kunnen werken vanuit een eigen visie. Toen ben ik toch de ondernemersdroom gestart en kwam ik bij PLUS terecht. PLUS werkt samen met Stenden University en zij verzorgt eenjarige post-hbo opleiding om ondernemer te worden. In 2017 mocht ik toen een eigen PLUS supermarkt starten. Maar waar dan?

En toen? Hoe startte je de PLUS Lammenschans?

Er was toen nog geen locatie voor mij dus de eerste twee jaar verhuurde ik mezelf als zzp’er aan een PLUS onderneming om projecten te doen. Mei 2019 belde PLUS: ze hadden een locatie in bezit waar ze nog niets mee gedaan hadden omdat er niets in de wijk gebeurde. Want waar nu alle woningen staan, was eerst alleen een parkeerterrein. Het eerste wat ik dacht: “Vanaf 0 beginnen? Doen!”

En dan ben je ondernemer van de Plus Lammenschans, waar begin je?

De bouw moest nog gestart worden, ik moest kijken wat er in de winkel kwam, ik moest een eigen team samenstellen. Dat vond ik allemaal fantastisch. Vaak koop je een bestaande winkel en dan neem je alles over: personeel, goederen, inventaris en de winkel. Nu kon ik zelf alles bepalen en nadenken over wat ik wilde uitdragen in de winkel. Ik probeer me te onderscheiden van andere supermarkten door veel lokale betrokkenheid te tonen, onder andere door middel van sponsoring van de hockeyclub of het leveren van fruit en limonade tijdens Vakantielab van Technolab.

Nu ben je Technolab Ondernemende Partner, waarom koos je daarvoor?

Technolab gebruikt een vorm van onderwijs die heel erg gespecialiseerd is op de ontwikkeling van kinderen en tieners. Ze leren om meer te kijken naar wat er mogelijk is in de techniek, groen, ondernemend denken en robotica. Ik zie hier ook raakvlakken in met de supermarkt, wij kunnen ook nog veel stappen maken in groener worden en bijvoorbeeld robotica hierin meenemen. Een samenwerking met Technolab geeft mij meer inzichten in hoe we groener, duurzamer of efficiënter kunnen gaan ondernemen.

Hoe hoop je dat die samenwerking eruit gaat zien?

enJullie hebben bijvoorbeeld stageweken voor middelbare scholieren. Het is voor mij interessant om te weten: waar kijken zij naar? Kinderen kunnen een heel verfrissende blik hebben op het ondernemen in de supermarkt. En in supermarkten wordt veel gebruik gemaakt van dry misting (nevel over groente en fruit om het vers te houden). Hoe tof is het als je dat zelf zou kunnen maken en dat je dan scholieren in de gelegenheid brengt om daaraan bij te kunnen dragen? Bijvoorbeeld met jullie Groene Innovatie Challenge projecten waarbij mbo, hbo en wo scholieren samenwerken.

Waarom draag jij het onderwijs in Leiden een warm hart toe?

Toen ik zelf scholier was, had ik niet zoveel met leren. Ik had maar één leraar die mij echt kon prikkelen om er wat meer uit te halen. Ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig gewoon maar moeten zorgen dat ze het VWO gaan doen en naar de universiteit gaan. Dat lijkt soms het summum. Maar je moet uiteindelijk gewoon doen wat een goede fit voor jou is en waar je plezier uit haalt. Kinderen die misschien nu nog niet weten, maar die misschien heel veel plezier kunnen beleven in de supermarkt wil ik laten zien dat het meer is dan alleen vakkenvullen en spiegelen. Er zijn genoeg kinderen die niet weten wat ze willen doen of gepusht worden om iets te doen terwijl dat niet bij ze past. En dat trekt mij in het onderwijs, ik wil hen hun blik laten verbreden. En hen natuurlijk laten zien hoe mooi het ondernemerschap is.