BioClock kick-off
Technolab was in Artis. En nee, niet om de baby olifant te bekijken, maar voor de kick-0ff van het BioClock Consortium!
De komende Vier jaar focussen academici zich op de biologische klok in de richtingen gezondheid, biodiversiteit en samenleving. Maar ook non-academische partners spelen een belangrijke rol: zoals Technolab!
BioClock in het onderwijs
In het planetarium in Artis kwamen zo’n 100 partners samen. Een aantal BioClock partners mocht hun doelen en ambities binnen het consortium pitchen. Aan Technotopper Renske de eer om aan het publiek te vertellen dat Technolab al begonnen is met het behalen van ons doel: de biologische klok integreren in het onderwijs!
Aan het begin van dit schooljaar hebben 200 Technasium leerlingen (klas 3 en 4 HAVO/VWO) tijdens het vak Onderzoeken & Ontwerpen zelf een BioClock onderzoek gedaan. Een aantal groepjes onderzocht bijvoorbeeld de effecten van het lichtdicht maken van hun huis met behulp van vuilniszakken. Voel je je anders na een hele dag in het donker leven? Zeker wel, ontdekte een groepje. Daarnaast zijn ook het effect van sporten in de ochtend op je concentratie op school, of schermtijd op je slaap onderzocht.
Ook andere (academische) partners vertelden over de onderzoeken en projecten die dit jaar van start gaan en de komende vier jaar zullen lopen. Deze vallen binnen één van de drie overkoepelende thema’s: maatschappij, zorg en biodiversiteit. Op alle vlakken is kennis over de biologische klok van cruciaal belang voor de gezondheid van mens en natuur.
Bioclock projecten
Met een overweldigende lijst aan interessante personen en bedrijven op zak kwamen we van Artis terug. De conclusie van die dag was duidelijk: de biologische klok is een belangrijk deel van het leven op aarde, daar moet men meer bewust van zijn! Als wij van Technolab, de vele betrokken wetenschappers, maar ook de Technasium leerlingen, zo enthousiast kunnen worden over de biologische klok, dan kunnen andere jongeren dat de komende jaren ook!