Meet the Meester: Esmée!

Het is weer dinsdag en dat betekent… tijd voor een interview! Dit keer is het de beurt aan Esmée, één van onze nieuwste deelnemers aan de Meesterchallenge en dus sinds vier weken actief op Technolab. Deze creatieve freelancer deed een studie aan zowel de Haagse Hogeschool als de Technische Universiteit Eindhoven én zet naast de Meesterchallenge haar tweede (!) onderneming op. Hoe tof? Ben je benieuwd naar haar verhaal? Lees dan gauw verder!

 

Ha Esmée! Kun je jezelf eens voorstellen?

Ik ben dus Esmée, 24 jaar en ik kom uit Katwijk. Afgelopen juli ben ik afgestudeerd aan de TU in Eindhoven, waar ik de master Innovatiemanagement heb gedaan. Daarvoor heb ik mijn bachelor Industrial Design Enginering aan de Haagse Hogeschool afgerond. Daarnaast ben ik bezig met mijn eigen onderneming in freelance fotografie en grafisch ontwerp. Tijdens mijn master was ik daarmee begonnen; het was eigenlijk een uit de hand gelopen hobby, haha! Ook ben ik samen met mijn broer bezig met een nieuwe onderneming, we willen andere ondernemers helpen die een idee hebben en een eigen onderneming willen lanceren. Maar dat is nog in ontwikkeling, we hopen de onderneming begin 2022 te starten!

 

Wat leuk! Daar horen we dus nog over een paar maanden meer over…. Hoe ben je dan bij Technolab terechtgekomen?

Vanuit het idee dat ik mensen wil gaan coachen en helpen in hun ondernemerschap, leek het me ook wel heel interessant om te leren hoe je mensen kunt lesgeven en dingen kunt aanleren. De drie leerlijnen van Technolab komen ook erg overeen met wat ik leuk vind. Bijvoorbeeld de leerlijn ToekomstTaal, dat zat ook in mijn master. Ik heb vakken gehad over AI (Artificial Intelligence), datascience… Daarnaast heb ik een design achtergrond dus de leerlijn Onderzoeken & Ontwerpen is eigenlijk wat ik drie jaar lang heb gedaan. We hebben tijdens mijn studie heel veel gebouwd en ontwikkeld voor bedrijven. En de leerlijn Groen Doen richt zich op duurzaamheid, dat is iets wat ik persoonlijk heel belangrijk vind. Dat thema wilde ik tijdens mijn studie ook altijd in mijn projecten meenemen.

 

Wat een match! En hoe bevalt het tot nu toe?

Intensief, maar heel erg leuk! We hadden een week na de start twee projectweken op Technolab, dus we werden met het team wel in het diepe gegooid. Maar het is ook wel heel fijn dat je meteen verantwoordelijkheid krijgt, je bent lekker bezig en pakt de dingen met elkaar op. Daarnaast krijg je natuurlijk ook lessen in didactiek, pedagogiek, persoonlijke ontwikkeling. Het is wel heel fijn om te leren hoe je voor de klas moet staan en dingen kunt overbrengen. Je kunt nog zoveel passie hebben, maar als je het niemand echt kunt vertellen dan houdt het wel op.

 

Wat hoop je te kunnen bijdragen aan het onderwijs?

Ik hoop dat ik kinderen kan meegeven dat als er iets is wat kinderen willen bouwen of maken, dat ze dat kunnen én dat het iets is wat effect kan hebben op de samenleving. Het kan iets goeds betekenen voor de natuur of voor mensen. Het lijkt me mooi als je kinderen al jong aanleert dat alles wat je maakt een effect heeft, en laat dat dan liever een positief effect zijn. Dat zag ik bijvoorbeeld bij de workshop Pietenvoertuig, waar kinderen een nieuw voertuig maakten voor de Pieten van materialen die eigenlijk weggegooid zouden worden. Kinderen gaven na de workshop aan dat ze nu hebben gezien dat ze van afval iets heel moois konden maken. Dat vond ik zo leuk!

 

Leuk om deze Meesterheld wat beter te leren kennen, die naast Technolab héél veel andere toffe dingen heeft waar ze mee bezig is. Ben je benieuwd naar andere deelnemers van de Meesterchallenge? Lees onze andere blogs dan hier!