Hé, daar is Melissa! Een enthousiaste, jonge, informaticus die graag kinderen in aanraking brengt met techniek. Tsja, een collega die gek is op robots en Augmented Reality is hier natuurlijk helemaal thuis.

Melissa, stel je eens verder aan ons voor. Wie ben je?

Ik ben Melissa en ik ben 22 jaar. Ik heb net mijn studie Informatica afgerond aan de Hogeschool Leiden. Daarbij heb ik de richting ‘interactie technologie’ gekozen. Ja, dat is dus precies wat we hier ook doen en daar haal ik enorm veel energie uit.

Wat zijn je hobbies?
Ik kan niet zo goed stilzitten, dus ik hou ervan om echt iets te doen. Als het hard waait, dan ben ik op het water te vinden. Dan ga ik windsurfen. Wanneer je goed de wind te pakken hebt, is het echt super vet!

Heb je een lievelingsuitvinding?
Oeh… zoveel dingen! Ik denk dat ik de Google Glass en de Hololens het tofst vind. Eigenlijk vind ik alle Augmented Reality gaaf. Ik heb er zelf geen helaas.

Wat was je favoriete vak op school?
Ik vind theater heel leuk, maar het eerste technische vak dat ik ooit heb gekozen heet Explore. Het was een soort informatica voor in de onderbouw van de middelbare school. Dat vond ik heel erg cool. Het was echt de basic informatica, waarbij je bijvoorbeeld een eigen website maakt. Ik dacht toen, eindelijk een keer iets anders dan de standaard vakken!

En als je zelf een vak mag verzinnen dat gegeven moet worden op school?
Ik zou dan toch weer een technisch vak kiezen, want dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Misschien een beetje zoals wat we nu met Toekomst Taal doen.

Wat doen jullie dan precies met Toekomst Taal?
Het is een leerlijn techniek in de klas. Bij de peuters begin je gewoon met een blok en gekleurde touwtjes. Die touwtjes moet je dan door gaatjes rijgen. De leerling tegenover je geeft dan eenvoudige opdrachten, waardoor je weet hoe je het touwtje moet bewegen. Een soort eerste programmeertaal. De opdrachten worden dan steeds wat moeilijker, waarbij we ook met robots gaan werken. Dan laten we zien hoe vet technologie is en dat je het ook gewoon zelf kan maken.

Wat doe je nog meer bij Technolab?
Ik werk ook aan de Willie Wortel Wedstrijd. Dat is een uitvinderwedstrijd voor kinderen. Dit jaar moeten de kinderen bedenken en ontwerpen hoe het leven op Mars eruitziet. Het is een wedstrijd tegen andere scholen en je kunt op verschillende gebieden een prijs winnen, zoals het duurzaamste idee, het creatiefste idee of hoe je het presenteert. De kinderen leren hoe ze vanuit een brainstorm, een idee, tot een tastbaar ontwerp komen. Dat vind ik heel erg leuk om mee te geven.

Helpen onze stagiairs ook mee?
Ik heb vanochtend onze stagiairs de eerste Willie Wortelles gegeven. Zij gaan de eerste les aan enkele groepen geven. Tien groepen kunnen die les hier op Technolab volgen en de andere groepen krijgen het lespakket opgestuurd. Ze gaan bijvoorbeeld bedenken hoe je aan eten komt, of hoe je slaapt op Mars. Daarnaast willen we nog enkele Mars-weetjes meegeven. Het is er bijvoorbeeld super koud. Hoe zorg je ervoor dat je uitvinding die koude temperaturen aankan.

Wat vind je leuk aan Technolab?
Ik vind het heel fijn dat iedereen open, gezellig, ontspannen en creatief bezig is. Ik voelde mij hier meteen thuis. En dat is wel top. Technolab heeft een open en inspirerende werkvloer.

Waar mag je jezelf over een jaar mee feliciteren?
Het is voor mij best nieuw om een grote verantwoordelijkheid op mij te nemen voor dingen. Ik ben nu niet alleen maar uitvoerend bezig, maar heb ook een meer leidinggevende rol. Ik hoop dat ik dat over een jaar meer durf te doen.

Wat zouden we een volgende persoon die we interviewen moeten vragen?
Wie heeft je geïnspireerd en wat zou je door willen geven?

Meedoen als middelbare school aan de Talent & Toekomstweek? Wij nemen contact met je op:

3 + 5 =