Aangenaam, Hanneke Jelles! Een vrouw vol passie voor groen. Ze is Hoofd Educatie bij Hortus Botanicus in Leiden en daarnaast hoofdredacteur van het blad ‘De Tuin in vier seizoenen’. Door de samenwerking met de Hortus hebben tientallen kinderen afgelopen zomer van superveel schitterend groen mogen genieten tijdens het Vakantielab. Waarom gingen we deze samenwerking aan? Voor ons wel duidelijk: Groen Doen nóg groener en levendiger maken.
Wat doet een Hoofd Educatie bij de Hortus?
“Ik heb de lerarenopleiding tekenen en Nederlands gedaan en daarna heb ik jaren in de uitgeverijwereld gewerkt. Vandaar ook dat ik mij minder bezighoud met het lesgeven en het organiseren ervan, maar vooral achter de schermen aan de inhoud werk.”
Wat is jouw lievelingsuitvinding?
“Een opschrijfboekje van fijn papier en een kano.”
Wat was jouw favoriete schoolvak?
“Tekenen! Maar als de pauze een vak was, had ik die misschien wel gekozen.”
Wat vind je zo leuk aan onze samenwerking?
“De enthousiaste mensen van Technolab die grote kennis hebben op veel gebieden, maar ook de stagiaires die allemaal met hun eigen achtergrondkennis en motivatie gedreven de lessen verzorgen. Bovendien zijn Technolabbers echte aanpakkers, ze zijn betrokken en creëren leerzame en leuke lessen.”
Waarom ben je een samenwerking met ons aangegaan?
“Het is voor de Hortus niet mogelijk om een goed aanbod te leveren aan alle onderwijsvormen en leeftijdscategorieën, die aansluiten bij de wensen en behoeften van het onderwijs. Daar is het team simpelweg te klein voor. Technolab heeft die diversiteit en mankracht wel in huis, en luistert ook goed naar wat de Hortus uit wil dragen. Zo kunnen scholen een stuk beter bediend worden.”
Bij Technolab hebben ze de kennis en mankracht om alle onderwijsvormen en leeftijdscategorieën te voorzien van passend onderwijs.
Waar ga jij jezelf over een jaar mee feliciteren? Dit hoeft overigens niks met Technolab te maken te hebben.
“Met het eerste maartse viooltje of de eerste vroegeling van het jaar; met de eerste groepen Technolab-leerlingen in de voorjaarszon in de Hortus.”
Wat zouden wij de volgende geïnterviewde moeten vragen?
“Hmm… Welk vak zou op scholen toegevoegd moeten worden?”
Goeie vraag! Wat vind jij?
“Ik ben al een oude sok… haha! Er zijn in de jaren heel wat vakken gekomen en gegaan. Maar wat ik jammer vind, is dat kinderen vaak niet goed kunnen zingen en tekenen. Bij tekenlessen wordt er vaak gefocust op creativiteit en niet op realiteit, maar juist van dit laatste kun je veel leren. Om iets mooi na te tekenen – een plantje bijvoorbeeld – moet je goed kijken, concentreren, fijne motoriek gebruiken en laten zien wat jij ziet (letterlijk). Ik promoot het schoolvak ‘botanisch tekenen’ voor middelbare scholieren. Niets ouderwets aan, je wordt er zen van en kunt ermee ontsnappen uit de drukke, digitale wereld.”
Geen historische natuurles, maar de natuur natekenen dus?
“Ja! Het is tegenwoordig hip om je helemaal op groen te storten. Studenten en starters proppen hun huis vol met kamerplanten en spenderen hun vrije middagen in een botanische tuin of in een park. Een vlucht uit de digitale wereld. Dat gevoel stralen zij onvermijdelijk uit naar de jongere generatie, bijvoorbeeld via ‘influencers’. Natuur is zien en bleven, de liefde komt vanzelf en diepgaande achtergrondinformatie is daarvoor niet altijd nodig!”
Heb jij een mooie organisatie waarmee Technolab een waardevolle samenwerking mee aan kan gaan? Neem contact met ons op!