Technieklokalen bij jou op school met vakdocenten en lesmateriaal van Technolab

Leren denken met hoofd én handen en trots zijn op wat jij kunt. Hoe gaaf is het om met techniek aan de slag te gaan? Dat is wat de kinderen van de Josephschool héél gauw (in januari al) gaan ontdekken. Technolab start daar namelijk met onze leerlijn Maak!

Maak! is een leerlijn vanaf groep 5 tot groep 8 waar kinderen zélf aan de slag gaan met gereedschappen en materialen in een ruimte waar alles voor hen beschikbaar is. Ze kunnen hun eigen ideeën onderzoeken, ontwerpen en maken met het materiaal wat zij zelf kiezen. Wordt het hout, metaal, textiel of mechanica? In vier jaar ontwikkelen de kinderen zich tot een ‘Meester’ in het maken. Ze leren om wat in hun hoofd zit te maken met hun handen. Wij spraken Ivonne Keepers, teamleider van de Josephschool én nauw verbonden aan Technolab. Haar school start als eerste school met de leerlijn Maak! Lees je mee?

 

Ha Ivonne! Kun je ons vertellen wie je bent?

Ik ben Ivonne Keepers, teamleider van de midden- en bovenbouw van de Josephschool. Ik werk al 20 jaar op de Josephschool en ben medeverantwoordelijk voor de kwaliteit en organisatie van het onderwijs, waaronder het wetenschaps- en techniekonderwijs. Ik heb een aantal jaar geleden met vier collega’s bij Technolab de opleiding tot wetenschaps- en techniek coördinator gevolgd.

 

En hoe kwam jouw school eigenlijk bij Technolab terecht?

Ik ben vanaf de start al bij Technolab betrokken geweest. Zo zat ik in het eerste Technolab bestuur, eerst als secretaris en later als penningmeester. Ben Schippers weet mij en de Josephschool altijd te vinden om nieuwe dingen van Technolab uit te proberen. We hebben al een hele hoop pilots gedraaid en er is een hechte band tussen de Josephschool en Technolab. Dus met Maak! kwamen ze gelukkig ook bij ons.

 

Hoe reageerde je toen Technolab met het voorstel van Maak! kwam?

Het is echt een heel mooi plan. Als leerkracht basisonderwijs moet je eigenlijk van alle markten thuis zijn en dat is iedereen ook tot op zekere hoogte. Maar niet iedereen voelt zich gemakkelijk om het vak techniek te doceren. Dat is best een vak apart namelijk. Het vraagt naast kennis van een leerkracht, ook middelen die je misschien niet hebt. Toen kwam het voorstel vanuit Technolab waarin de kinderen met Maak! echt een leerlijn in techniek volgen. En we bleken ruimte tegenover onze school te kunnen huren om dit te kunnen gaan doen.

 

 

“Wij vinden dat de onderzoekende houding van kinderen bijdraagt aan de groei van kinderen.”

 

 

Hoe past Maak! binnen de visie van jullie school?

Wij vinden dat kinderen veel leren door te doén en te ervaren. We hebben een paar jaar geleden aan leerlingen van de school gevraagd wat Joseph voor hen betekent. Toen hebben kinderen bedacht dat Jozef meer was dan één ding. Ze maakten een Matroesjka poppetje en daar hebben ze de woorden: ‘maken, leren, helpen’ bij bedacht. Als kinderen dát bij de Josephschool vinden horen, is dat eigenlijk de beste visie die je maar kan hebben. Die visie komt helemaal samen in deze leerlijn. Naast dat je vanuit de kerndoelen wetenschap en techniek moet aanbieden, past het ook bij ons. Wij vinden dat de onderzoekende houding van kinderen bijdraagt aan de groei van kinderen.

 

Wat is de toegevoegde waarde van Maak! voor jullie onderwijs én leerlingen?

Ik denk dat kinderen niet alleen maar leren door de dingen uit een boekje te doen. Wij voeden kinderen op voor de toekomst. Daar hoort natuurlijk rekenen, taal en spelling bij maar ik geloof dat er meer dingen zijn die je tot een mens maken. En daar hoort bij dat je ook praktisch aan de slag moet kunnen en zelf dingen mag bedenken. Kinderen mogen uiteindelijk bij Maak! zélf kiezen om te ervaren wat bij hen past.

 

Wat is jouw droom wat betreft Maak! ?

In onderwijsland speelt al heel lang de vraag ‘Hoe krijgen we meer leerlingen de technische richting in?’. Daar gaat Maak! denk ik heel erg in helpen. Als kinderen het gaan doen, gaan ze ervaren dat ze het kunnen. Het plan is nu dat we vanaf groep 5 gaan starten en het zou heel mooi zijn als het echt een doorgaande lijn is vanaf het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Dat alle kinderen kunnen zeggen: dat heb ik gezien, dat kan ik. De één kan zeggen: ‘Ik kan heel goed rekenen’ en de ander kan zeggen ‘Ik kan heel goed met mijn handen werken’. Ik hoop dat kinderen hun weg vinden in het totale aanbod van het onderwijs. Dat zou ik alle kinderen en alle scholen gunnen.

En dat hopen wij ook! We kunnen niet wachten om te starten met Maak! Nog maar een maand en dan is het al zover. Ben je benieuwd naar de ontwikkelingen van Maak! of wil je op de hoogte gehouden worden? Volg dan zeker onze social media (@technolableiden) én schrijf je in voor onze nieuwsbrief.