fbpx

De Meesterchallenge: een Meesterlijke ervaring!

Weet jij al wat je wil doen na de middelbare school? Twijfel je over welke studie je wil doen? Misschien is het onderwijs wel iets voor jou! Technolab heeft de Meester Challenge speciaal bedacht voor jongeren die willen onderzoeken of het onderwijs iets voor hen is. Wil je weten wat de Meester Challenge inhoud? Lees dan snel verder!

 

Bij de Meesterchallenge wordt je uitgedaagd om met jouw talenten aan de slag te gaan én om te ontdekken of het onderwijs je ligt. Tijdens een traject van 10 weken krijg je les in didactiek, pedagogiek en persoonlijke ontwikkeling.  Je verzorgt met jouw team van Meesters projectweken op scholen, waarbij je voor de klas staat en workshops begeleidt. En je ontwikkelt zelf lesprogramma’s! Daarnaast loop je één dag per week mee op een basisschool. We vragen een paar Meesters van dit schooljaar naar hun Meesterchallenge!

 

Hoe ziet zo’n projectweek eruit?

Maaike: Het begint eigenlijk al voor de projectweek. Een paar weken van te voren hebben we op Technolab bijvoorbeeld al een planning gemaakt, hebben we contact met de directrice gehad over waar we de lessen gaan geven. We hebben alle lessen al een keer zelf gedaan, zodat we precies weten wat de kinderen gaan doen en waar ze eventueel tegen aan lopen. De week voor de projectweek brengen we alvast alle spullen naar de school in het Technolab-busje. Zo zijn we er helemaal klaar voor om er een topweek van te maken!

 

bubble barrier duurzaamheid

En dan is het zover! Hoe is zo’n eerste dag van jullie projectweek?

Damian: We hadden ons goed voorbereid, maar soms moet je toch even improviseren… We kwamen namelijk batterijen te kort en iemand moest die gaan halen. We hadden ze pas later in de les nodig, dus iemand is naar de winkel gegaan, en diegene sloot dan later aan bij de les. Het was fijn om te zien dat we als team dit zo konden oplossen. De kinderen hebben nergens iets van gemerkt en hebben een leuke les gehad. De juf was zeer tevreden, dat is natuurlijk ook belangrijk!

bubble barrier duurzaamheid

Hoe is het om echt één dag per week stage te lopen op een basisschool?

Joost: Ik heb 7 weken lang stage gelopen op basisschool de Viersprong, dat was een geweldige ervaring. Van die stage heb ik zoveel geleerd! Zo leerde ik echt het perspectief van de leerkrachten kennen. Je hoort bijvoorbeeld wat leerkrachten vinden van een bepaald probleem in de klas. Vervolgens hoor en zie je precies hoe ze dat probleem dan aanpakken. Als kind in de klas heb je zulke dingen eigenlijk helemaal niet door.

 

Wat heb je geleerd tijdens de Meesterchallenge?

Aniela: Het meest leerzaam aan de challenge vond ik het loslaten van de planning, haha! Hoe goed je een workshop vooraf ook gepland had, meestal gebeurde er toch wel iets wat je niet had voorzien. Maar door uit te gaan van je eigen kunnen en het kunnen van je team werd dit altijd flexibel opgelost. Ik leerde hierdoor flexibel zijn, creatief denken en vertrouwen op mezelf.

Kijk, dat zijn toch genoeg redenen om mee te doen aan de Meesterchallenge? Ben jij ook enthousiast geworden en wil jij dit Meesterlijke avontuur aan gaan? We hopen je snel te zien!

Bel (071-5191324) of mail naar info@technolableiden.nl!

Andere Innovatie Challenges

Meet the Technotopper: Thomas

Meet the Technotopper: Thomas

Meet the Technotopper: Thomas! Hij slijt z’n dagen als dagcoördinator, klusser, stagebegeleider, scouting stamlid, sfeermaker en fulltime afleider. In dat laatste is ‘ie trouwens echt héél erg goed, aldus alle collega’s bij Technolab. We hebben het natuurlijk over...

Digispel

Digispel

Je eigen games maken? Dat kan tijdens Digispel! Een game programmeren? Dat kun je leren! Leerlingen van het Da Vinci College Lammenschans hebben de afgelopen zes weken hard gewerkt aan het maken van hun eigen game. Onder leiding van Kim en Mischa van Technolab Leiden...

De nacht van de leraar was een succes!

De nacht van de leraar was een succes!

De nacht van de leraar 2021 was een succes! Was jij er ook bij? Wat was de nacht van de leraar een feestje! Ook Technolab heeft meerdere workshops gegeven. Zo konden leraren meer te weten komen over Onderzoeken & Ontwerpen, ToekomstTaal en GroenDoen. Vol...