Elk jaar komt er een grote hoeveelheid aan medicijnresten in ons afvalwater terecht. Een deel komt via jouw eigen wc in het water terecht, van pijnstillers tot de anticonceptiepil. Deze medicijnresten zijn slecht voor het milieu en hebben invloed op het gedrag van dieren in het water. Onze studenten van de Innovatie Challenge hebben voor het Hoogheemraadschap van Rijnland een bewustwordingscampagne opgezet over dit onderwerp. Vandaag presenteerden ze hun ideeën.

De studenten bouwden hun campagne op de volgende drie pilaren: Interesse, Kennis en Betrokkenheid. Daaruit volgden vele ideeën en zijn er vier verder uitgewerkt: een kunstwerk, een science kit, een social media campagne en educatieve workshops.

Vanuit de peiler ‘Interesse’ volgde het idee van een kunstwerk dat de inwoners van Leiden doet nadenken over de effecten van medicijnresten in het water, zoals gigantische drijvende pillen in de kanalen. Hiervoor hebben de studenten vele contacten gelegd die het Hoogheemraadschap van Rijnland verder kunnen helpen met de campagne om interesse op te wekken over het onderwerp.

Door corona blijven veel mensen echter thuis. Daarom bedachten de studenten een science kit dat naar mensen opgestuurd kan worden. Met huis- tuin en keukenspullen kunnen mensen zelf een filtratiespel doen, waarbij ze erachter komen hoe ons afvalwater nu eigenlijk wordt gezuiverd. Hiermee hopen de studenten ‘Interesse’ op te wekken onder de inwoners van Leiden en hen te voorzien van meer ‘Kennis’ over het onderwerp.

Ook van social media wordt tijdens corona meer gebruik gemaakt. De studenten hebben een uitgebreide campagne gemaakt met social media berichten, een mascotte (Happy Herring), en een logo. In de berichten bespreken ze het probleem en wat de inwoners kunnen doen om minder medicijnresten in het afvalwater te achter te laten. Deze campagne past binnen de peiler ‘Kennis’.

Tot slot ontwikkelden de studenten verschillende lessen, waarbij ze helaas halverwege de challenge moesten overschakelen van fysieke lessen naar digitale lessen. Daarvoor bedachten ze onder andere ‘decision games’ en educatieve filmpjes. Ze hopen hiermee de ‘Betrokkenheid’ en de ‘Kennis’ van jongeren te vergroten.

Hoogheemraadschap van Rijnland was erg onder de indruk van alles wat de studenten gemaakt en bedacht hebben. Zo zei Paul Versteeg: “De resultaten van deze toegewijde groep studenten waren out-of-the-box en zullen ons zeker verder helpen bij het ontwikkelen van de bewustwordingscampagne over medicijnresten in afvalwater.” Hoogheemraadschap van Rijnland heeft de studenten gecomplimenteerd over hun ‘head and heart’ aanpak en aan de studenten gevraagd of zij een expert panel willen zijn voor de aankomende campagne. Het was een fantastisch team en een geslaagde challenge!

Meedoen als middelbare school aan de Talent & Toekomstweek? Wij nemen contact met je op:

1 + 14 =