De Technolab Docenttrainingen zijn van start!

Hoe stimuleer je de nieuwsgierigheid van je leerlingen? Hoe krijg je ze betrokken en enthousiast? Hoe creëer je een plek waar ze in voor hen betekenisvolle lessen leren onderzoeken en ontwerpen door vooral te doen! Voor die vragen ben je bij Technolab Leiden aan het goede adres. Deze maand zijn de eerste docenttrainingen van start gegaan waarin Technolab alle kennis met docenten deelt en hen aanzet tot meer activerend lesgeven.

RGO Middelharnis is één van de eerste scholen die Technolab bezocht heeft en ze kwamen met wel een heel bijzondere vraag: hoe kunnen wij zelf een Technolab opzetten? RGO Middelharnis wil het technisch vmbo-onderwijs een boost geven, maar tegelijkertijd ook opleidingen die daar op aansluiten bedienen, zoals basisscholen en mbo-opleidingen. Het moet dus een plek zijn waar leerlingen aan de slag kunnen gaan met de nieuwste technieken, maar waar je ook goed voorbereid moet zijn op de verschillende doelgroepen die gebruik maken van zo`n plek. En waar kun je je beter laten inspireren dan bij Technolab Leiden?

Aansluiting arbeidsmarkt

Waarom zijn plekken zoals Technolab zo belangrijk? Omdat je kinderen wilt laten ervaren wat er speelt in de wereld van de techniek. “Gedeeltelijk kun je dat kwijt in je reguliere lessen,” vertelt Sylvia Bolleman ons, de manager Sterker Techniek Onderwijs van RGO Middelharnis “maar het onderwijs sluit nooit helemaal aan op de arbeidsmarkt. Met een plek zoals Technolab kun je die aansluiting onderzoeken.” Niet alleen de aansluiting met de arbeidsmarkt is belangrijk, plekken zoals Technolab geven een reëler beeld van de wereld en hoe techniek daar invloed op heeft: “Wat betekenen die nieuwe technieken voor jou? En wat betekenen ze voor je opa of oma in het bejaardentehuis? Het waarom is altijd erg belangrijk.”

Samenwerking

Alle praktijkdocenten van RGO Middelharnis waren mee voor de docenttraining van Technolab Leiden. Daarnaast waren er ook enkele ondernemers aangesloten, zodat zij een inkijkje krijgen in het techniekonderwijs. Zo wordt de samenwerking tussen docenten en ondernemers versterkt. Chantal Goes van Technolab Leiden gaf hen een training over hoe je de klassieke manier van lesgeven om kan zetten in onderzoekend en ontwerpend leren. Docent Caroline Derksen is enthousiast: “Je wordt zelf aan het werk gezet en je moet zelf nadenken. Dat vind ik leuk, ik heb echt het idee dat ik wat geleerd heb!”

Startpunt

Aan het einde van de dag gaan de docenten tevreden terug naar huis. Of ze het ook aan anderen zouden aanraden? “Jazeker! Het was zeer inspirerend. Het is leuk dat je ziet dat mensen ineens veranderen van gedachtegang en dat daar hele leuke ideeën uitkomen.” vertelt docent Dirk van der Maale ons en Sylvia Bolleman vult aan: “Het heeft ons echt aangezet. Als je inspiratie wilt voor onderzoekend en ontwerpend leren, dan zijn jullie een goede plek! Ik heb deze dag gezien als een startpunt van onze zoektocht naar de oprichting van ons eigen Technolab en het was geslaagd.”

Interesse? Stuur een mail naar chantal@technolableiden.nl