fbpx

Meet the Meester: Joost!

Van Meester naar toekomstig pabostudent!

Onze Meesterchallenge – gestart om jongeren te laten ontdekken hoe gaaf het onderwijs is – werpt zijn vruchten af. Een paar ‘alumni’ Meesters werken nu als zij-instromer op een school of wisten het na lang twijfelen eindelijk zeker en zijn de pabo gaan doen. Joost (19) wordt daar volgend jaar één van en we vroegen hem het hemd van het lijf over zijn passie voor het onderwijs! Lees je mee?

 

Hey Joost, waarom koos jij voor de Meesterchallenge?

Ik had eigenlijk zelf nooit gedacht dat ik iets in het onderwijs zou doen. Maar mijn vrienden en familie zeiden altijd dat ik er goed in zou zijn. Ik twijfelde nog of het onderwijs echt bij mij zou passen. Toen dacht ik: ik ga gewoon meedoen om het uit te vinden.

 

Hoelang doe je al mee met de Meesterchallenge? En wat was je mooiste ervaring?

Ik zit nu in mijn 11e week van de Meesterchallenge. Mijn mooiste ervaring was wel de projectweek op basisschool de Viersprong. Dat was zo leuk om te doen! In die week kreeg ik echt het gevoel hoe het is om voor de klas te staan en je enthousiasme over te brengen op de groep. Tijdens zo’n projectweek zit je er echt helemaal in, waar de tijd bij een workshops soms te snel voorbij gaat.

 

En hoe was de stage die je ging lopen op een basisschool?

Ik heb 7 weken lang stage gelopen op basisschool de Viersprong, dat was een geweldige ervaring. Van die stage heb ik zoveel geleerd! Zo leerde ik echt het perspectief van de leerkrachten kennen. Je hoort bijvoorbeeld wat leerkrachten vinden van een bepaald probleem in de klas. Vervolgens hoor en zie je precies hoe ze dat probleem dan aanpakken. Als kind in de klas heb je zulke dingen eigenlijk helemaal niet door.

 

Hoe ben je gegroeid tijdens de challenge?

Ik ben altijd al wel comfortabel geweest om voor de klas te staan. Het uitleg geven vond ik wel wat lastiger. Tijdens de Meesterchallenge ben ik daar echt mee aan de slag gegaan. Door het steeds vaker te doen en te oefenen heb ik dit echt geleerd. Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat ik heel goed ben in het onthouden van de namen. Tijdens mijn stage had ik maar heel kort de tijd nodig om een hele groep 5 te leren kennen! 😉

 

Je bent erachter gekomen dat het onderwijs echt iets voor jou is. Hoe ging dat?

Ik ben heel bewust gaan lesgeven en toen dacht ik: ja, dit vind ik echt héél erg leuk. Zelf ben ik al heel enthousiast, maar van de kinderen kreeg ik zoveel enthousiasme terug. Dat vond ik vind heel erg tof om te zien en te merken. Het geeft een fijn gevoel dat het ik het dus blijkbaar goed kan en doe. Door de Meesterchallenge ben ik er achter gekomen dat dit is wat ik het leukst vind om te doen. Daarom start ik in september met de studie Academische Pabo in Utrecht!

 

Gaaf! Waar kijk je het meest naar uit tijdens je studie?

Ik kijk het meest uit naar de stages die ik ga doen. Dan ga je echt beginnen met het geven van je eigen lessen! Ik denk dat lesgeven aan groep 5 me het leukst lijkt, want dat vond ik tot nu toe de leukste leeftijd.

 

Dan de laatste vraag aan onze toekomstige meester Joost… wat voor meester hoop je te worden?

Ik wil een hele enthousiaste meester worden die de kinderen goed kan motiveren en begeleiden. En ik hoop dat ik de kinderen kan begeleiden om zelf óók enthousiast te worden over de lesstof!

 

Van het enthousiasme van Joost kun je niet anders dan zelf ook enthousiast worden, toch?! Wij geloven dat hij een supergave meester gaat worden. Fijn dat hij Technolab nog 10 weken lang kan verrijken met zijn energie en inzet. Alvast succes met je studie, Joost!

Andere Innovatie Challenges

Kinderen helpen een gehackt Technolab tijdens Vakantielab

Kinderen helpen een gehackt Technolab tijdens Vakantielab

Kinderen helpen een gehackt Technolab tijdens Vakantielab Technolab is gehackt! En dat tijdens de eerste week van Vakantielab zomer editie 2021. Gelukkig helpen deelnemers tussen de 8 en 12 jaar in onze hackerspace om achter deze hacker te komen.  De eerste week van...

Docenttraining Voortgezet Onderwijs

Docenttraining Voortgezet Onderwijs

Technolab docenttraining Bij dit traject op maat werken we nauw en actief samen. Van ontwikkeling naar implementatie tot evaluatie. Zelf doen en ervaren staan hierbij centraal. Aan het einde van het traject heb je, als docent inspiratie en kennis opgedaan en voor een...

Eindpresentatie Innovatie Challenge voor Janssen Nederland.

Eindpresentatie Innovatie Challenge voor Janssen Nederland.

Eindpresentatie Innovatie Challenge voor Janssen Nederland. Hoe zie jij een productieproces in een fabriek voor je? Was je antwoord een lopende band en alleen maar machines? Dan dacht je aan een toekomstbeeld! Veel dingen in een fabriek gaan nog handmatig en worden...