Leren onderzoeken op het Stedelijke Gymnasium Leiden

 

 

Wat een start van het nieuwe jaar!

Deel twee van de lessenserie ‘Onderzoeken’ op het Stedelijk Gymnasium Leiden is a go!  Vorig jaar in september en oktober was de start van de nieuwe lessenserie in de brugklassen op locatie Socrates een groot succes. Alle brugklassen kregen in totaal acht lessen omtrent robotica en ict waarbij ze zich in een avontuur op Mars waanden en ook een eigen interactieve kunstexpositie met behulp van BYOR moesten maken.  

Dit jaar is de zusterlocatie Athena van het Stedelijk Gymnasium aan de beurt. Op dezelfde wijze geven wij voor zes brugklassen in totaal 48 lessen via actief leren, zodat de leerlingen zelfstandig onderzoek leren doen met behulp van robotica en programmeren.  

De eerste vier lessen zijn inmiddels gegeven en er moet worden gezegd dat de swing er goed in zit! Aangezien we inmiddels gewend zijn aan hoe de lessenserie het meest effectief tot uiting komt, hebben we natuurlijk ook minder last van zenuwen en knikkende knieën tijdens de lessen. 😉  

Ook is inleving natuurlijk van belang! De leerlingen wanen zich voor de eerste vier lessen in een basis op Mars. Nauwkeurige meetinstrumenten op het lab hebben waargenomen dat er 200km verderop een waar waterbassin is geregistreerd. Eureka! Hiervan kunnen de onderzoekers monsters proberen te nemen om erachter te komen of er ooit leven heeft bestaan op Mars. Maar… aangezien de onderzoekers zelf niet op pad willen gaan om hun huidige experimenten in de basis in de steek te laten, besluiten ze om een project op te starten waarbij er samen wordt gewerkt om een Marsrover te bouwen die het ruige Marslandschap kan trotseren, naar het bassin kan rijden en van daar een watermonster mee kan nemen. Maar de Rover moet natuurlijk ook nog terug! De onderzoekers moeten hun Marsbot dus zo programmeren dat hij zonder enige interventie uit zichzelf al deze taken kan uitvoeren. Zo kunnen de onderzoekers zelf verder met hun eigen experimenten en zien ze de Rover vanzelf weer terug bij de basis verschijnen!  

Om het allemaal weer wat in perspectief te zetten, is het grote idee dat de leerlingen zelf met K’nex een prototype van deze Marsbot kunnen bouwen en met behulp van de MicroBit de bot kunnen programmeren zodat die exact deze opdrachten kan uitvoeren. Hier is goede teamcoördinatie en communicatie flink van belang. Daarnaast moeten de leerlingen zelf in een logboek bijhouden wat er allemaal gebeurt per les en dit allemaal in de tijdsspan van 50 minuten per les!  

Op basis van de eerste vier lessen op Athena kan er eigenlijk al wel geconcludeerd worden dat ook deze lessenserie een groot succes zal zijn. En wie weet zijn de kinderen nu al geïnspireerd om later met Marsrovers te gaan werken. 😉