ToekomstTaal

Creatief en wijs leren praten en schakelen met apparaten

ToekomstTaal: de taal van de toekomst. Leerlingen komen steeds vroeger in aanmerking met computers, media en razendsnelle ontwikkelingen uit de technologiesector. Bij Technolab ontwikkelen we lessen die leerlingen wijzer en vaardiger maken in het omgaan met media en slimme apparaten. 

Onze leerlijn ToekomstTaal is gebaseerd op de kerndoelen voor Digitale geletterdheid van SLO. Ons aanbod bestaat uit losse lessen en projectweken rondom mediawijsheid en computational thinking. Ook verzorgen we projectdagen op maat en lerarentrainingen, zodat het onderwijs echt bij je school past en digitale vaardigheden goed geborgd kunnen worden. 

Leerlijnen ToekomstTaal

Praten en maken met apparaten

Praten en maken met apparaten is leuk, soms spannend en vaak super handig! Leerlingen een succesvolle eerste actieve ervaring geven met het aansturen van robots is het uitgangspunt van deze leerlijn. Voor welke taken zijn robots handig en hoe verwerk je ze in je uitvindingen? Na het volgen van deze leerlijn hebben leerlingen praktische handvatten om robots te gebruiken.

Computerdenken

Programmeren kun je leren! Leerlingen leren in deze lessen verschillende mogelijkheden kennen om problemen op te lossen met behulp van een computer. Zowel met het programmeren van software zoals op de Micro:bit, als met hardware waarmee ze een eigen robot bouwen!  Ze leren hoofd- van deeltaken onderscheiden en fouten opsporen en oplossen. Door het trainen van deze vaardigheden bouwen ze een prachtige basis om als een computer te leren denken. Het uitgangspunt van de verdiepende leerlijn computer denken is dat leerlingen dagelijkse problemen kunnen oplossen met behulp van programmeren. 

Media wijs

Leerlingen leren in deze lessen om in media fictie van werkelijkheid te onderscheiden, de invloed van media op zichzelf te onderzoeken en kritisch te leren nadenken over media. 

Praten en maken met apparaten workshops

Zie hier 2 lesprogramma’s uitgelicht!

Praten met apparaten

Praten en maken met apparaten is leuk, soms spannend en vaak super handig! Leerlingen een succesvolle eerste actieve ervaring geven met het aansturen van robots is het uitgangspunt van deze leerlijn. Voor welke taken zijn robots handig en hoe verwerk je ze in je uitvindingen? Na het volgen van deze leerlijn hebben leerlingen praktische handvatten om robots te gebruiken  

Botsende Bots

Zelf-rijdende auto’s en marsrobots zijn geen toekomstpraat meer maar uitvindingen die we om ons heen zien. Maar welke techniek schuilt er eigenlijk achter dit soort slimme voertuigen én is het mogelijk om dit ook zelf te maken? Leerlingen ontwerpen in deze les hun eigen marsrobot, en programmeren hem zodat hij op onderzoek uit kan op de planeet. 

Meer over ToekomstTaal

Bekijk deze video om meer te weten te komen over de leerlijn!

Computerdenken workshops

Zie hier 2 lesprogramma’s uitgelicht!

Postbode van de Toekomst

Hoe ziet de pakketjes bezorging in de toekomst eruit? En wat moet een pakketjes robot eigenlijk allemaal kunnen doen? Leerlingen onderzoeken in deze les BYOR, Cubetto en Ozobot om uit te vinden welke robot de beste pakketbezorger van de toekomst zou zijn. 

Codeer Koning

Help! De codeer koningin is verdwenen en het koninkrijk van de Codeer koning staat op instorten. Lukt het leerlingen om de code te repareren, zijn wensen te programmeren en zijn verloren vrouw terug te vinden? In deze les zitten leerlingen op de stoel van de Micro:Bit koning. 

MediaWijs workshops

Zie hier 2 lesprogramma’s uitgelicht!

Het influencer spel

Weten de leerlingen wat sluikreclame is? En op wat voor slimme manieren adverteerders jou zo ver krijgen om hun producten te kopen? Tijdens deze les maken leerlingen zelf een reclame video waar ze stiekem een product in verkopen en komen ze aan de hand van allerlei verleidelijke opdrachten erachter hoe beïnvloedbaar ze zelf eigenlijk zijn.

Technogram

De verhaallijn van deze les is dat er producten zijn gestolen uit een lokale supermarkt. Kunnen leerlingen met hun informatie vaardigheden de juiste puzzelstukjes bij elkaar krijgen en daarmee de dief te pakken krijgen? In een web van social media posts komen de leerlingen achter de betrouwbaarheid van informatie op platformen als instagram, facebook en twitter. Zo leren ze nagaan of informatie klopt én krijgen ze inzicht hoe ver informatie kan doorwerken op social media. 

Heb jij interesse in technolab en zou je graag met ons in contact komen? stuur een bericht via dit contactformulier!

4 + 9 =