O&O in de klas

Besteedt jouw school al structureel aandacht aan wetenschap en techniek? Wil je de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren een prominentere plek geven in het curriculum en de praktijk van de klas? Ben je op zoek naar handvaten om dit te bereiken? Wij van Technolab hebben verschillende programma’s om jullie daarbij te inspireren en te ondersteunen.

Voor meer informatie of aanmelden, neem contact op met morsal@technolableiden.nl of chantal@technolableiden.nl

Workshops onderzoekend en ontwerpend (O&O) leren in de klas

Tijdens de workshops onderzoekend en ontwerpend leren (O&O) in de klas komt Technolab naar jullie toe om W&T-onderwijs aan te bieden vanuit de principes van onderzoekend en ontwerpend leren.

Kinderen tonen van nature verwondering, een brede interesse, leergierigheid en verbazing over de wereld om hen heen. Tijdens deze workshops zet technolab deze kenmerken in als krachtig middel om tot leren te komen. Hierbij starten we steeds vanuit verwondering, van hieruit gaan de leerlingen in de rol van onderzoeker zoveel mogelijk vanuit hun eigen vragen op onderzoek uit.

Onderwerpen die hierbij aan bod komen, worden in samenspraak bepaald en sluiten aan bij de WO-methode en/of het thema van de klas.

POP-UP programmeren en maakkunde

POP-UP Technolab biedt gedurende een week activerend onderwijs aan op het gebied van maakkunde en programmeren. Samen met jullie kijken we hoe we deze week optimaal kunnen laten aansluiten op het curriculum van de school.

Programmeerbare electronica die we hierbij gebruiken zijn onder andere: microbits, littlebits, cubetto, ozobots, dash en dot, bibberbots en makeymakey.

In combinatie met knutselspullen, recyclebare materialen en gereedschap creëer we de perfecte basis voor creativiteit, ontdekkend spel, samenwerken, experimenteren en fouten maken. Kortom, een heuse makerspace.

Leerkrachttraining onderzoekend en ontwerpen leren in de klas (O&O 2.0)

Hoe maak je ruimte voor en stimuleer je de natuurlijke nieuwsgierigheid van je leerlingen? Welke rol neem je als leerkracht aan wanneer je leerlingen de cycli van onderzoekend en ontwerpend doorlopen? Wat is eigenlijk een goede onderzoeksvraag? Dit is een greep van de vragen die tijdens onze leerkrachttraining onderzoekend en ontwerpend leren in de klas aan bod komen.

Bij deze leerkrachttraining op maat werken we nauw en actief samen. Van ontwikkeling naar implementatie tot evaluatie. Zelf doen en ervaren staan hierbij centraal.

Aan het einde van de training heb je, als leerkracht inspiratie en kennis opgedaan en voor een groot deel je eigen ‘onderzoekend en ontwerpend leren’-programma ontworpen, waarmee je direct aan de slag kunt in je klas.

Wil je op de hoogte zijn van alles dat er op en rond Technolab gebeurt?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Technolab Leiden

Telefoonnummer:
071-5191324

info@technolableiden.nl
KvK: 27372497

Fan van Technolab

Technolab moet je meemaken!

Wij zijn erg blij met uw donaties.

Zullen we elkaar volgen? Leuk!

Facebook Twitter