Primair onderwijs

In dit overzicht staan al onze workshops voor het basisonderwijs dat wordt gegeven op onze locatie aan de Zweilandlaan. U kunt ook boeken via het  VerwonderpaspoortNaast ons reguliere aanbod heeft Technolab ook verschillende programma’s om docenten en scholen te inspireren om onderzoekend en ontwerpend les te geven met O&O in de klas.

Zintuigen - groep 1 en 2

Oren, ogen, puntje van je neus

Welke zintuigen heb ik eigenlijk allemaal? Raak al je zintuigen maar eens aan! Leerlingen komen er al snel achter dat zij kunnen ruiken, proeven, voelen, zien en horen. Bloemen ruiken bijvoorbeeld lekker, maar rotte eieren stinken. Tijdens de workshop leggen de kleuters uit wat zij ruiken, proeven, horen zien en voelen. Vooral het proeven van dingen is erg spannend!

Experimenten met elementen - groep 1 en 2

Water, lucht, vuur en aarde

“Ik bof toch maar,” zei Wouter Water, terwijl hij naar zijn spiegelbeeld in het water keek. Met deze zin start het beeldverhaal bij de workshop ‘Proefjes’. De leerlingen maken kennis met de vier elementen door middel van verschillende proefjes. Wie kan de grootste bel blazen? Welke soorten aarde zijn er allemaal? En als we in het water vallen, zinken wij dan? Dat zijn allemaal vragen waarop de leerlingen het antwoord ontdekken.

Praten met apparaten - groep 3

Programmeren kun je leren

Leerlingen mogen zelf in de huid van onze ranjarobot kruipen en dat terwijl de rest van de klas aanwijzingen roept, iedereen wil graag een opdracht geven! De kleine ozobots moeten de juiste route afleggen, maar zij kunnen alleen maar vier kleuren lezen. De leerlingen helpen de schattige Cubetto zijn weg vinden door de ruimte of de woestijn, terwijl ze obstakels moeten vermijden. Spelenderwijs komen de leerlingen erachter hoe een robot werkt.

Pretpark bouwen - groep 4

Een eigen droompark

Vol enthousiasme roepen de leerlingen de namen van verschillende pretparken door de workshopruimte wanneer er gevraagd wordt welke pretparken zij kennen. Ze kunnen niet wachten om hun eigen droompark te bouwen. Dit doen zij met verschillende materialen. De leerlingen vinden het vaak het leukst dat zij op elkaars werk door mogen bouwen, op deze manier ontstaat er een groot pretpark dat is samengesteld door de hele klas.

Calder's creaties - groep 4 en 5

Figuren in 3D
 

De leerlingen ontwerpen een draadfiguur die kan blijven staan. Dit doen ze door te experimenteren met hout, kammetjes en ijzerdraad en gereedschappen. Leerlingen ontdekken dat er op verschillende manieren gekeken kan worden. En onderzoeken spelenderwijs hoe massa en evenwicht werken. Ze ervaren ook dat het in 3D het niet altijd wordt zoals je het in je hoofd hebt…

De leerlingen maken kennis met beeldend kunstenaar Alexander Calder en zijn bijzondere draadfiguren. Deze workshop kunnen we aansluiten bij elk schoolthema, Laat ons van tevoren weten in welk thema jullie het willen laten vormgeven.

Bruggen bouwen - groep 6

Droog naar de overkant

“Die van ons kan 24 blokken dragen!” klinkt het trots wanneer een groepje leerlingen hun brug test en daarmee een Technolab-record vestigt. Tijdens de workshop Bruggen bouwen leren leerlingen verschillende technieken om een brug zo stevig mogelijk te maken. Daarnaast leren zij verschillende soorten bruggen kennen. Het spannendste onderdeel van de workshop is het testen van de brug boven een bak met water. Is de brug wel stevig genoeg om minimaal 2 houten blokken te dragen?

Ontwerp je attractie - groep 7

Hoe sneller, hoe beter!

“Een achtbaan!” is vaak het eerste dat geroepen wordt wanneer de leerlingen horen dat zij een eigen attractie mogen ontwerpen en in elkaar zetten. Uiteindelijk blijkt dat dat erg lastig is en komen zij met andere creatieve ideeën. Vol enthousiasme presenteren de leerlingen hun eigen attractie aan de rest van de klas. Er komen ontzettend veel spannende publiekstrekkers voorbij! Stonden deze maar echt in een attractiepark.

Droge voeten - groep 7

Water: vriend of vijand?

In deze workshop onderzoeken we waterbeheer en daarmee verwante risico’s. Hoe stroomt en pompt het water door Nederland, hoe groot zijn de kansen dat het fout gaat en wat zijn dan de gevolgen? Vervolgens bouwen leerlingen in groepjes zelf hun eigen veilige dorp. Hiervoor moeten zij met een beperkt budget bijv. dijken en gemalen aankopen. Daarnaast moet er geld zijn voor leuke dingen, zoals speeltuinen en sportvelden, maar een ziekenhuis en een school zijn ook nodig. Welke keuzes bepalen hoe het dorp er uiteindelijk uitziet en hoe veilig is het dan? Ter afsluiting presenteren de groepjes hun dorpen aan elkaar.

Microbiologie - groep 8

De microscoop vergroot onze kennis!

“Supercool!” wordt vaak door de klas geschreeuwd wanneer de leerlingen naar hun eigen haar of kleding kijken door de microscoop. Er wordt vergeleken hoe de draadjes lopen in een trui, en welk patroon een spijkerbroek heeft. De workshop richt zich voornamelijk op de wereld van schimmels en bacteriën, deze ontdekken de leerlingen met een kwartet over micro-organismen.
En weet je bijvoorbeeld hoeveel bacteriën op één stipje van een pen passen? Ook kijken de leerlingen naar verschillende preparaten en worden verwonderd door alles wat zij met het blote oog niet kunnen zien. En dat is meer dan je denkt!

Deze workshop wordt gegeven in samenwerking met farmaceutisch bedrijf Janssen.

Wil je op de hoogte zijn van alles dat er op en rond Technolab gebeurt?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Technolab Leiden

Telefoonnummer:
071-5191324

info@technolableiden.nl
KvK: 27372497

Fan van Technolab

Technolab moet je meemaken!

Wij zijn erg blij met uw donaties.

Zullen we elkaar volgen? Leuk!

Facebook Twitter