Meet the docent

Ontmoet Anne van Eechoud, docent Duits op Visser `t Hooft in Leiden. Samen met haar tweede klas, tweetalig vwo zijn ze vandaag op Technolab voor de Willie Wortel Wedstrijd: Expeditie Mars.

 

Welk project doen jullie nu bij Technolab?
Wij doen de Expeditie Mars. De ouders van één van mijn leerlingen werken bij ESTEC. Zij stuurden mij een mail over dit programma. Dus heb ik ons dezelfde avond nog opgegeven. Ik dacht, dan zijn wij tenminste binnen.


Wat doen de leerlingen precies bij Expeditie Mars?
Ze hebben nu twee lessen gehad. De vorige les bedachten zij een reis naar Mars en dan mochten ze alle begrenzingen, alle beren op de weg, loslaten. Ze lieten hun fantasie de vrije loop en zetten al hun ideeën op papier!


En wat zijn ze vandaag aan het doen?
Vandaag gaan ze daarbij een stukje verder. Ze gaan verder werken aan hun expeditie naar Mars in groepjes van vier. Volgens mij gaan ze iets ontwerpen en bouwen.


Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
Toevallig heb ik een enquête gedaan. Een derde van de leerlingen vindt het waanzinnig leuk, die hebben het een 9 of een 10 gegeven. Alle jongens en een aantal meiden vinden het helemaal geweldig. Dat is erg leuk om te zien als mentor. Ik ben zelf natuurlijk een vrouw en normaal doe ik best vrouwelijke dingen met mijn klas. Dus ik dacht, het is ook wel leuk om eens een keer de andere kant van de klas te bedienen. We doen nu eens iets anders, ook iets wat buiten mijzelf staat.


Is dit jullie eerste keer op Technolab?
Dit was voor mij en de leerlingen de allereerste, maar zeker niet de allerlaatste keer. Ik wilde wel eens wat anders.


Zou je dit project dan aanraden aan andere docenten?
Ja zeker, het biedt een bepaalde groep leerlingen de kans om tijdens de mentorlessen eindelijk eens bezig te zijn met iets wat henzelf echt interesseert. En het biedt de leerling, die van nature niet zo geïnteresseerd is in dit soort onderwerpen, de gelegenheid om erachter te komen dat het onderwerp anders is, maar zeker ook leuk en interessant kan zijn.


Je geeft Duits op school. Was het ook vroeger je favoriete vak?
Nee. Het was absoluut niet mijn favoriete vak. Mijn eerste rapportcijfer, dat zeg ik altijd heel stoer, dat was een 3 voor Duits. Een docent die mij eigenlijk helemaal geen les gaf, dacht op een gegeven moment; hé die moet het wel kunnen snappen! En die heeft mij in zijn eigen tijd bijles gegeven. Sindsdien haalde ik negens en tienen. Door hem ben ik het vak heel mooi gaan vinden en ben ik het uiteindelijk gaan studeren.


Wat inspireert je?
Mijn leerlingen inspireren mij heel erg. Mijn leerlingen ‘vertellen’ mij welke richting ik wel en niet op moet gaan. Zij zijn mijn spiegel; van hen leer ik het meeste.


Wat moeten we de volgende persoon die we interviewen over Expeditie Mars gaan vragen?
Had je de Expeditie Mars als kind leuk gevonden? En als je het niet interessant had gevonden, wat hadden we dan kunnen doen om jou wel te inspireren? Nu vindt een derde van mijn leerlingen het project helemaal fantastisch, een derde vindt het prima en een derde heeft niets met het onderwerp. En dat kan. Ik heb tegen de leerlingen gezegd, gooi je remmen los. Maar hoe krijg je die laatste groep, die eigenlijk in eerste instantie zegt: het is niet mijn ding. Hoe zou je die groep geïnspireerd kunnen krijgen, zodat ze het wel leuk vinden?

Meedoen als middelbare school aan de Talent & Toekomstweek? Wij nemen contact met je op:

13 + 3 =