De Technolab blog: De masterchallenge

De Master Challenge
Meer dan een nieuw perspectief
Door Olga Boer

“We zouden allemaal wat meer uit onze bubbel moeten komen”, klinkt een gesprek bij de koffieautomaat. “Ja, er spelen zoveel grote dingen waar ik helemaal geen weet van heb!”, valt iemand bij. Er wordt instemmend geknikt. Als de bodem van de kopjes in zicht is, lopen de werknemers terug naar hun werkplek, waar ze het contact hervatten met de gelijkgestemden in hun bubbel.

Het kan erg lastig zijn om alle perspectieven van een probleem te begrijpen. Ik betrap mezelf er ook op dat ik puur vanuit mijn eigen overtuigingen denk: Ik denk als jongvolwassene over het milieubeleid, als millennial over de huizenmarkt, als student over het leensysteem, en als wetenschapper over vaccinatievraagstukken. Voor het project “The Master Challenge” mocht ik vissen uit een van mijn eigen vertrouwde bubbels: gemotiveerde afgestudeerden met onduidelijke plannen voor de toekomst. Toch werd het al snel duidelijk dat dit project niet in deze bubbel zou blijven: sterker nog, er bleken talloze bubbels te zijn die een rol speelden in de challenges. Sommige van deze bubbels waren zelfs nog niet voorzien door de opdrachtgevers.

In de eerste challenge hebben Lisette Hemelaar, Raven Salemink en Lies Kregting het doel om de HPV-inentingen substantieel te verhogen. Hun opdrachtgever, GGD Hollands Midden, ziet deze vaccinaties de laatste jaren fors dalen en het harde werk van de ervaren werknemers van de GGD is vooralsnog te weinig terug te zien in de vaccinatiecijfers. Hoeveel verschil kunnen net afgestudeerden hier maken? De masters willen het probleem vanuit een ander perspectief benaderen. “Er is veel onderzoek geweest naar de beweegredenen van ouders om hun kinderen wel of niet te vaccineren,” geeft Lies aan, “Maar er is nog niet veel duidelijk over de beweegredenen van de meisjes zelf.” Dit wordt het uitgangspunt van hun plannen: los van GGD-werknemers, ouders en docenten: wat is het dat jongeren van 13 bezighoudt?

“Er is veel onderzoek geweest naar de beweegredenen van ouders om hun kinderen wel of niet te vaccineren,” geeft Lies aan, “Maar er is nog niet veel duidelijk over de beweegredenen van de meisjes zelf.

De masters gingen langs bij verschillende middelbare scholen in Leiden voor een face to face introductie. Aangezien de vaccinaties in Nederland nu alleen nog voor meisjes beschikbaar zijn, organiseren Lisette, Raven en Lies focusgroepen van vijf meisjes, voor ongeveer vijftig meisjes in totaal. In deze groepen gaan de masters in open gesprek met de meisjes: wat vinden zij van de vaccinatie, hoe hebben zij hun mening gevormd, welke media kanalen gebruiken ze en wat vinden ze van het nu beschikbare materiaal van het RIVM?

Op basis van deze gesprekken zullen Lisette, Raven en Lies innovatieve veranderingen aanbrengen in het campagnebeleid van GGD Hollands Midden. Het doel hierbij is om jongeren informatie aan te bieden op een manier die hen aanspreekt, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen maken vóór de vaccinatieweek eind maart. De masters hebben van Hilde Marx, hun opdrachtgever bij GGD Hollands Midden, al positieve feedback ontvangen voor hun nieuwe ideeën en de assertiviteit waarmee ze het probleem aanpakken. “Petje af!”

Ondertussen werkt het tweede team masters, Nina Jongejan, Thawin de Lange en Eline Hietbrink, aan een ander groot maatschappelijk probleem: het lerarentekort. Gezien ook hier veel verschillende belangen spelen, gingen de masters in gesprek met alle betrokkenen: de schoolraad en de docenten, maar ook de ouderraad, conciërges, onderwijsassistenten en studenten die de lerarenopleiding doen.

De directeur van het Da Vinci College Lammenschans, Ivor Bergsma, is erg enthousiast over de plannen van de masters. “Geweldig wat ze nu al hebben bereikt!”

Nina, Thawin en Eline kwamen op het idee van een open dag: niet voor leerlingen dit keer, maar voor aankomende docenten. Bij deze open dag krijgen bezoekers een goed beeld van hoe het lesgeven op het Da Vinci College Lammenschans eruit ziet. Ze worden hierbij begeleid door zowel een docent als een leerling. Beiden kunnen weer een ander perspectief op de school bieden. Ook zal het team focussen op het wegwijs maken in de school van nieuwe docenten, met als doel aankomende docenten een warm en duidelijk welkom te bieden.

Daarnaast zal ook het tweede team zich richten op beeldvorming: hoe wordt het docentenvak in het nieuws gebracht? Welke sociale media zijn bepalend voor het creëren van dit beeld, en wat zoeken aankomende docenten in een functie? De directeur van het Da Vinci College Lammenschans, Ivor Bergsma, is erg enthousiast over de plannen van de masters. “Geweldig wat ze nu al hebben bereikt!”

De rode lijn door de Master Challenge is duidelijk: oplossingen vinden vanuit nieuwe perspectieven. Wanneer zowel de masters als de opdrachtgevers hun eigen bubbels verlaten, maakt frustratie plaats voor begrip, en maken problemen plaats voor oplossingen. Ook ik nam met dit project een kijkje buiten mijn bubbel en ben nog lang niet uitgekeken. Binnenkort horen we meer over de resultaten die de masters boeken, die een gesprek bij de koffieautomaat ver zullen overstijgen.

Heeft uw bedrijf een vraagstuk dat nieuwe inzichten kan gebruiken? We gaan graag met u in gesprek over toekomstige Master Challenges: we zijn te bereiken via masters@technolableiden.nl.

Wil je op de hoogte zijn van alles dat er op en rond Technolab gebeurt?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Technolab Leiden

Telefoonnummer:
071-5191324

info@technolableiden.nl
KvK: 27372497

Fan van Technolab

Technolab moet je meemaken!

Wij zijn erg blij met uw donaties.

Zullen we elkaar volgen? Leuk!

Facebook Twitter