Maakeducatie

Maken met het vmbo

Een versterker voor muziek uit je mobiele telefoon zou je met alle gemak in de winkel kunnen kopen. Je zoekt een hip model uit, rekent af bij de kassa en het is jouw eigendom. Maar wat natuurlijk nog veel leuker is, is een zelfgemaakt exemplaar! Een unieke versie, helemaal zelf in elkaar gezet en gepersonaliseerd naar je eigen wensen. Dat is nou precies waar maakeducatie om draait en wat leerlingen uit 3 vmbo bij Technolab komen doen. In een lessenserie van twee keer vijf weken gaan leerlingen zelf aan de slag, in onze eigen Technolab-werkplaats.

Maken met apparaten

Om iets te kunnen maken, zijn gereedschappen cruciaal. Met een schaar en lijm kun je al een heel eind komen. Maar er is veel meer dan dat! Met behulp van computerprogramma’s kan je 2D en 3D ontwerpen maken, die je echte objecten kunt laten worden met bijvoorbeeld een 3D printer of een vinylsnijder. Uit hout en acrylaat kan je je eigen figuren maken met een lasersnijder, zoals te zien is in het filmpje (rechts). Voor textiel hebben we dan weer naaimachines in huis. Ook kan je nog elektronica toevoegen om je werkstuk nog meer tot leven te brengen. De mogelijkheden zijn eindeloos, volg je creatieve hart!

Maken met afval

Duurzaamheid en recycling spelen een belangrijke rol in onze maatschappij. Ook daar weet de Maakbus wel raad mee! In oktober hebben scholieren met behulp van afval een Klein Duurzaam Leiden gemaakt. Denk hierbij aan een soort Madurodam, maar dan bekeken door een duurzame bril. Met allerlei huisafval hebben leerlingen uit het basisonderwijs hún Leiden van de toekomst gemaakt. Figuurzagen, lijmpistolen en soldeerbouten werden goed gebruikt met prachtige creaties als resultaat, die tijdens de herfstvakantie in het stadhuis te bewonderen waren.

Maken met Technolab

Maakeducatie bij Technolab is ontspannen, ontdekken en ontmoeten. Een succesvolle crowdfundingsactie was het startschot om maakeducatie verder uit te bouwen. In onze projecten zoeken we verbinding tussen techniek, wetenschap en kunst.
Maakeducatie ziet er in eerste instantie moeilijk en technisch uit, de machines kunnen een struikelblok zijn. “Mijn eerste reactie toen we gingen solderen was: ‘maar dit kan ik helemaal niet’, want ik had het nog nooit gedaan,” zegt Kayleigh (historicus en projectmedewerker). Een dergelijke reactie hoort Brigitte (docent beeldende kunst & vormgeving en dagcoördinator) ook vaak van leerlingen: “Je moet dan uitgaan van Pippi Langkous: ‘dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’.”

Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan
“Ik ben een natuurkunde-fan,” zegt Annette (sciencefan en projectleider), “maar toen ik op de middelbare school moest gaan stekkeren heb ik al het technische gelaten voor wat het was.” Dezelfde reactie krijg je ook uit de groep, tot je zegt dat ze een lamp voor hun kamer gaan maken. Leerlingen kunnen en willen wel leren, zolang het maar aansluit bij hun interesses. “Dit zie je ook in het VMBO-project,” vervolgt Brigitte. “Ze maken nu een klankkast voor hun telefoon, dat is echt een schot in de roos.” Als het aansluit bij hun interesse, nemen ze verantwoordelijkheid over hun leerproces. “Het is ook belangrijk om apparaten en materialen te leren kennen,” zegt Hanneke (student life sciences en wetenschapscommunicatie en stagiair). “In ons studentenhuis hoor ik vaak ‘een hamer heeft Hanneke wel’, mijn vader vond het belangrijk dat ik zelf kleine klussen kon doen.”

Leren door te DOEN
Maakeducatie past bij het uitgangspunt van Technolab: leren door te doen. “Je wilt iets maken, je gaat kennis vergaren, uitproberen, opnieuw proberen. Uiteindelijk lukt het en kun je trots zijn,” zegt Wesley (Maker en inspirator). “Als ik in de klas sta en jongeren actief en met plezier iets zie maken, geeft dat een goed gevoel. Dit is wat ik wilde bereiken, en wat ik blijkbaar ook aan hen kan overbrengen.” Maken is ook een goede manier om nieuwe technieken onder de knie te krijgen.
Maakeducatie valt volgens Brigitte ook goed in te passen in het rekenen- en taalonderwijs. “Kunst en zelf dingen maken is goed voor het zelfvertrouwen van leerlingen. Als je ze een doosje laat maken gebruiken ze rekenen om de afmetingen te bepalen. Als je ze hun stappen laat opschrijven, gebruiken ze ook taal. Maar het is hier onderdeel van het proces, in plaats van een doel op zich.”

Een 3D printer alleen is geen onderwijs
Docenten reageren positief op de machines en lessen bij Technolab, maar hebben het gevoel dat dit niet bereikbaar is in de klas. “Een 3D printer alleen is geen onderwijs,” zegt Wesley. “Het is een motivatie- en inspiratiemiddel. Het gaat om het ontwerpen en het idee achter de 3D printer. Die inspiratie gaan we op een andere manier doorgeven – niet alle scholen hoeven een 3D printer aan te schaffen.” Annette vult aan: “daarom is het zo mooi dat Technolab mobiel is. We gaan naar scholen toe, klassen hoeven niet per se hierheen te komen. Zo brengen we het leren door te doen naar scholen toe.”

Een plek om te prutsen
Ons grote voorbeeld is het Exploratorium in San Francisco. Een grote hal waar je kan tinkeren, een plek om te prutsen. Je weet van tevoren niet wat je gaat doen, maar wel dat je wat gaat doen. Daar kunnen professionals je bij helpen, maar het is vooral jouw project. We willen samen aan de slag, op basis van kennis en eigen inbreng van de leerlingen. En hoe mooi zou het zijn als we innovatie een plek in het onderwijs kunnen geven?

Meer weten over de crowdfundingsactie? Klik hier.

Wil je op de hoogte zijn van alles dat er op en rond Technolab gebeurt?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Technolab Leiden

Zweilandlaan 4 2334 CS Leiden
071-5191324 info@technolableiden.nl KvK: 27372497

Fan van Technolab

Technolab moet je meemaken!

Wij zijn erg blij met uw donaties.

Zullen we elkaar volgen? Leuk!

Facebook Twitter